Dag 1

4 juli 2018 - Peking, China

19:05 - een restaurant in Beijing

Vanmorgen om 06:00, lokale tijd, kwam ik aan op Beijing Capitol International Airport na een vlucht van 10 uur. In China is het 6 uur later dan in Nederland. Op het vliegveld aangekomen moesten we eerst langs de douane voor vingerafdrukken en daarna voor visum controle. Na 2.5 uur had ik mn backpack en kon ik vertrekken naar Beijing centrum. Hiervoor moest ik een trein nemen en daarna een metro. Zodra ik aankwam bij het metrostation viel het mij op dat er geen andere toeristen te zien waren, dit viel de Chinezen ook op want ik was de bezienswaardigheid voor hen.

Aangekomen in m’n hostel moest ik nog 3 uur wachten op mn check-in, toen ik eindelijk mocht inchecken is het eerste wat ik gedaan heb slapen. Om 18:00 werd ik weer wakker, iets frisser dan ervoor. Ik kwam in mijn kamer in gesprek met 2 Australiërs die mij zeiden ‘you will feel like a celebrity the whole time you’re here, everyone keeps starring at you’.

En ook vanavond is het weer zo ver, ik moest op zoek naar een plek om te eten. Terwijl ik door de hutongs loop van Qianman (het district waar mijn hostel is) voel ik de ogen weer constant op mij gericht. Ik besluit een restaurantje te kiezen waar veel Chinezen al binnen aan het eten zijn. Niemand spreekt Engels en de kaart bestaat uit plaatjes en Chinese tekens. Ik vraag aan het meisje ‘he hao?’ Bij een plaatje van eend en ze knikt ja, ik besluit om dat maar te nemen als het ‘heel goed’ is.

Wat mij opvalt aan heel dit district is dat het lijkt op de binnenkant van een kitscherig Chinees restaurant in Nederland, zo ook het geval bij het restaurant waar ik zit.

Het eten wordt aan tafel gebracht, dat ik met stokjes kan eten wordt als standaard beschouwd en is ook het enige bestek wat aanwezig is. Ik heb een bord vol geroosterd eend, blijkt dat ze bedoelde met ‘1?’ of ik een hele eend wilde, en niet voor 1 persoon. Rustig eten is het niet, want het hele restaurant staart naar me, vriendelijk zijn ze wel want iedereen steekt zijn duim naar me op. Wanneer ik vertrek roept het hele restaurant ‘bye’ naar mij. (Zie foto’s voor de eend + sfeerbeelden)

1. Papa:
    4 juli 2018
    Geen pannenkoekies bij de eend ? 😘
  2. Andere oma:
    4 juli 2018
    Hallo Melanie, Het lijkt wel of je in een film beland bent. Zeker heel onwerkelijk allemaal! Foto's geven wel een idee van de wijk.Hopelijk smaakte de eend lekker! Liefs en veel plezier.
  3. Olaf wennberg:
    5 juli 2018
    Het lijkt wel als uit enter the dragon daar (oude film van Bruce Lee )
  4. Kim:
    6 juli 2018
    ik zou echt doodgaan vd honger daar